Frederik Exner

Om Frederik Exner 

Frederik Exner (f. 1991) er en del af Ung Samtidskunst, spor 2: Stedspecifik forankring i landskabsplan, og skal lave et værk, der går i dialog med skovens landskab. Han er uddannet på det Kgl. Danske Kunstakademi og École des Beaux-Arts i Paris, og har bl.a. udstillet på Tranen, Augstiana Kunsthal og flere steder i Europa samt modtaget Talentprisen af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Fond. 

Exner arbejder med skulpturer og relieffer i skæringspunktet mellem figuration og symbolik, med inspiration fra blandt andet religiøs kunst og kulturhistorie i forskellige dele af verden. Værkerne kan formmæssigt minde om historisk brugskunst, f.eks. arkitektur, kirkekunst, møbler eller husholdningsredskaber. 

I hans fantasifulde univers findes både væsner og mere abstrakte elementer, som f.eks. store runde skiver, der ledsager de hybride dyrefigurer, og henleder tankerne på universelle solsymboler eller glorier. Kombinationen af det kulturhistoriske, det figurative og symbolerne giver plads til, at man kan lade fantasien drive i nye retninger og forestille sig, hvor disse figurer mon kommer fra: En fremmed billedkultur, en fiktiv mytologi befolket af hybride væsner eller et hemmeligt samfund mellem dyrene? Exner har for eksempel udviklet sin egen billedkultur omkring frøer, som kulminerede i hans soloudstilling Gnomon på udstillingsstedet Tranen i Hellerup 2025. 

I Exners arbejdsproces tager hans værker udgangspunkt i og spiller på det rum, de udstilles i. Her i Deep Forest Art Land vil Exner arbejde med gentagelser af en skulptur, der skyder op fra skovbunden på en lige linje mellem stiens snoninger. Følg med her på siden, på byggeskiltet i skoven og på vores facebook eller instagram for at se, hvordan projektet tager form. 

 

Se Exners hjemmeside: https://frederikexner.com/  

Instagram: @frederikexner 

Fotokreditering: Frederik Exner (værk nr 1). David Stjernholm (værk nr 2,5,6). Flora Aussant (atelierbillede). Nikolaj Exner Carstens (portræt). 

Spor 2 af Ung Samtidskunst er støttet af Louis Hansen Fonden.