HATE – sproget som kunstnerisk handling
Velkommen
Denne lærervejledning inviterer dig som underviser til at støtte elevernes videre refleksion over deres egne oplevelser i Deep Forest Art Land efter besøget.
Forløbet tager afsæt i elevernes sansninger, følelser og tanker – og bygger videre på deres møde med Jes Brinchs værk HATE.
Vi arbejder med følelser, had og sprogets kraft som kunstneriske udtryk og lader eleverne undersøge og formulere deres egne erkendelser.
Forløbet bygger på principper fra dialogisk undervisning, majeutisk samtale og en åben, undersøgende tilgang. Her er sproget ikke blot et redskab til at beskrive verden – det er en aktiv kraft i skabelsen af nye erkendelser.
Formål
- At støtte elevernes refleksion over oplevelserne i Deep Forest Art Land.
- At undersøge følelser og sprog som kunstneriske udtryk.
- At fremme åben, undersøgende samtale, hvor elevernes egne erkendelser er i centrum.
Din rolle som lærer
I dette forløb er din vigtigste opgave at skabe et trygt og åbent refleksionsrum.
- Stil åbne spørgsmål uden at forvente bestemte svar.
- Undgå at vurdere elevernes udsagn som rigtige eller forkerte.
- Vær nysgerrig sammen med eleverne, følg deres undren, og giv plads til pauser og stilhed – refleksion tager tid.
- Accepter, at flere stemmer og modsatrettede følelser kan være i spil.
Praktisk forberedelse
Inden forløbet anbefales det, at du:
- Gennemser video 1: Jes Brinch fortæller om HATE.
- Gennemser video 2: Jes Brinch stiller åbne refleksionsspørgsmål.
- Finder billeder frem af elevernes ord fra under besøget (printet eller digitalt).
- Sørger for materialer til planchearbejde (karton, tusser mv.).
Forløbets rytme
Forløbet kan gennemføres på to lektioner, da det anbefales at give god tid til både individuel refleksion og fælles dialog.
1. Genkald og refleksion
Eleverne ser billeder af deres egne ord fra Fase 3 og genkalder deres oplevelser i skoven.
2. Video 1: Jes Brinch om HATE
Se videoen sammen: Introduktion til sproget som kunstnerisk materiale.
3. Video 2: Jes’ refleksionsspørgsmål
Jes stiller åbne spørgsmål om had og følelser – elevernes opgave er at reflektere individuelt.
4. Individuel refleksion
Eleverne arbejder individuelt med de spørgsmål Jes har stillet.
5. Fælles dialog
Samtale i rundkreds, understøttet af åbne spørgsmål.
Fokus på undren, ikke på at finde rigtige svar.
6. Fælles pointer
Eleverne opdeles i grupper og arbejder sammen om at samle små erkendelser og tanker på en fysisk planche eller i en digital præsentation.


Del jeres pointer
Når grupperne har lavet deres plancher eller præsentationer, skal de tage et billede af deres pointer og sende det til Deep Forest Art Land Learning Team på “indsæt emailadresse”.
Vi bruger elevernes refleksioner som en vigtig del af vores videre udvikling og evaluering af både forløb og besøg.
Tusind tak, fordi du – sammen med dine elever – er med til at skabe et åbent, undersøgende og sansende læringsrum!
Fælles Mål
Dette efter-besøget forløb understøtter Fælles Mål i dansk og kristendomskundskab på mellemtrin og i udskolingen. I dansk arbejdes der med refleksion, perspektivering og kreativ sproglig fremstilling, og i kristendomskundskab arbejdes der med livsfilosofiske og etiske refleksioner over menneskelige følelser og grundvilkår.
Dansk – mellemtrin (4.–6. klasse)
- Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i samtaler om tekster og andre udtryksformer.
- Fortolkning: Eleven kan perspektivere tekster og andre udtryksformer til egen tid og eget liv.
- Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende.
Dansk – udskoling (7.–9. klasse)
- Kommunikation: Eleven kan indgå i åbne og undersøgende samtaler om æstetiske tekster.
- Fortolkning: Eleven kan analysere og fortolke bud på eksistentielle temaer i æstetiske tekster.
- Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig om egne oplevelser og erfaringer i æstetiske former.
Kristendomskundskab – mellemtrin (4.–6. klasse)
- Livsfilosofi og etik: Eleven kan samtale om, hvordan livsopfattelser og værdier former menneskers liv.
Kristendomskundskab – udskoling (7.–9. klasse)
- Livsfilosofi og etik: Eleven kan diskutere etiske og livsfilosofiske problemstillinger.